top of page

Saimaa on täynnä mahdollisuuksia

  • Tiina Ojutkangas
  • 24.6.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Avatkaa silmänne Saimaalle ja kaikelle hienolle. Näin voi tiivistää Saimaan tulkin, puhujan ja mallin Saimi Hoyerin ja maakuntajohtaja Heini Utusen ajatukset Saimaasta, Itä-Suomesta ja matkailusta.

Maakuntajohtaja Heini Utuselle veneretket muun muassa Savonlinnan vesillä ovat jo tulleet tutuiksi ja ihastuttaneet.

”Itä-Suomen matkailu on aivan valtava mahdollisuuksien lähde. Meillä on kaikkea mitä niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin matkailijat haluavat, varsinkin kesällä. Onneksi ympärivuotistamisen eteen matkailun puolella tehdään myös töitä, kuten esimerkiksi Savonlinnan kaupungissa.”

Utunen tekee pitkän listan, jonka kärkipäässä ovat ainutlaatuinen järviluonto saunoineen, norppineen ja torppineen. Paljon maailmalla liikkuneen ja asuneen Utusen mielestä kestävää kasvua voidaan saada nopeastikin uusista kansainvälisistä matkailijoista.

Valtioneuvosto on myöntänyt Itä-Suomen matkailulle kolme miljoonaa euroa.

”Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelmaa toteuttaa Visit Finland yhteistyössä matkailun alueorganisaatioiden, paikallisten ”visitien”, ja yritysten kanssa.

”Teemme parhaillaan edunvalvontatyötä, jotta itäisen Suomen yritysten pullonkaulat saataisiin ratkaistua, esimerkiksi eritystalousaluepilottien avulla.”

Utusen mukaan yrityksille voidaan suunnata erilaisia kannustimia, esimerkiksi investointien poisto-oikeuden alueellinen vapautus tai kasvattaminen, erityisesti rakennusinvestointien osalta tai vaikkapa varainsiirtoveron määräaikainen alennus.

Sienestyksen ja luonnon sanansaattajana tunnetuksi tullut punkaharjulainen Hoyer säteilee puhuessaan Saimaasta, Puruvedestä ja koko alueesta, mutta kulmat kurtistuvat, kun puhutaan matkailumarkkinoinnista.

”Täällä on epäonnistumisen pelkoa, ei uskalleta hypätä uuteen. Lapissa ovat osanneet tuotteistamisen. Meidän ei pidä mennä siitä, missä aita on matalin. Hankkeet eivät voi tehdä koko markkinointia.”

Hoyer on kotonaan catwalkeilla, mutta veden ja luonnon ääressä hän puhkeaa kukkaan:

”Pitää olla konsepti, brändi, tietää, mitkä arvot yrityksellä on, tarvitaan someammattilainen ja suunnitelmallista markkinointia. Ammattilaisilta on pyydettävä apua.”

Saimi Hoyer on Saimaan brändilähettiläs, jota erityisesti Lappeenranta ja Mikkeli pitävät keulakuvana. Valovoimaisen ja tunnetun Hoyerin toivoisi näkyvän myös kotikaupunki Savonlinnan markkinoinnissa.

Vaaran kylässä Punkaharjulla asuvan ja ympäri Suomea töitä tekevän Saimi Hoyerin mielestä iso kysymys on, kuka matkailulaivaa ohjaa. Saimaalla pitäisi olla yksi yhdistävä taho.

Hoyer pitää luksuksena sitä, että saa asua Puruveden rannalla. Elämyksiä hän toivoo myös matkailijoille.

”Sänky ja lautanen eivät enää riitä. Tarvitaan elämyksellisyyttä, jota ei ole muualla.”

VENE 2 Artikkeliboksit (Tietokone & mobiili) 300x250px.png
bottom of page