Saimaan Marjamarkkinointi luottaa kotimaisiin ja paikallisiin toimijoihin - Alkoholittomuus on Saimaan Marjamarkkinoin yrittäjän Pasi Kankkusen mukaan päivän trendi
- Ari Tiippana
- 10.12.
- 2 min käytetty lukemiseen

Kun astuu sisään Saimaan Marjamarkkinoin tehtaanmyymälään, tuntuu kuin astuisi Muumimamman kellariin: hyllyt ovat täynnä houkuttelevan näköisiä pulloja ja purnukoita. Pakastealtaassa on lähituottajien marjapusseja tarjolla ympäri vuoden, myös kotiin toimituksena. Ainoastaan lakka tuodaan luonnollisesti Lapista. Myymälän myynnistä yli puolet koostuu pakastemarjoista.
Yrittäjä, logistiikkapäällikkö Pasi Kankkunen ottaa toimittajan vastaan reippaasti ja hyväntuulisesti ja käy pian esittelemään yrityksen tuotteita. Ensin hän kertoo kuitenkin, kuinka perinteinen Tuomaan Markkinoille osallistumisen peruuntuminen Helsingissä vaikuttaa yrityksen toimintaan.
– Meille jäi niin paljon sinne varattuja glögejä ja kuohujuomia, joten päätimme pitää joulukuussa glögi- ja piparitarjoilun. 17.12 tarjoamme puuroa. Tarjolla on karpalokiisseliä tai joulupuuroa voisilmän kanssa. Toivottavasti tulee töhinää ja saamme vähän myynnillä paikata Tuomaan Markkinoiden menetyksiä.
Kankkunen harmittelee huonoa haaparouskusyksyä, joka teki arviolta kymppitonnin loven yrityksen kukkaroon. Kanttarelleja ja osin tatteja lukuun ottamatta sienisyksy oli muutenkin kehno.
– Marjasyksy oli hyvä. Ensi vuonna on suunnitelmia reviiriin laajentamiseksi kaupunkialueelta harpilla piirtäen viidenkymmenen kilometrin säteelle.
– Suosituin juoma on Lakkakuohu, hän esittelee hyllyvän lakkasuon kielelle tuovaa pulloa.
– Ensi vuonna juuri perustettu yhdistys järjestää noin 30 toimijan voimin ison sadonkorjuujuhlan, jossa on sesonkitarjoilun lisäksi kaikenlaista puuhaa isoille ja pienille, paljastaa Kankkunen.

Saimaan Marjamarkkinointi on kotimaisia marja-, sieni- ja vihannestuotteita tarjoava, vuonna 2004 perustettu perheyritys. Nykyiset osakkaat ovat sisarukset Pasi ja Ilkka Kankkunen, Sirpa Loikkanen ja Pasin vaimo Terhi-Tuulia Salminen. Kolme viime mainittua ovat olleet mukana alusta alkaen 2005.
Vuonna 2020 Saimaan Marja osti Kauko Pesosen liiketoiminnan. Syntyi Saimaan Marjamarkkinointi Oy. Tänä vuonna yritys osti myös Pesosen hallin.
– Itse tulin mukaan 2010, kuten vaimonikin. Sitä ennen palvelin 20 vuotta UPM:llä. Autotallista tämäkin lähti, kuten parhaat firmat yleensäkin.
Aivan alkujuuret ovat marjametsästä, jonne äiti tulevan yrittäjäpojan talutti, ja josta ensimmäiset rahat omiin ostoksiin raavittiin.
Leipä on yrityksestä lähtenyt, ja Kankkusen mukaan toivottavasti tulevaisuudessakin, vaikka korona ja Venäjän hyökkäyssota tekikin hyytävän rahahallan myös yrityksen marjamaille.
Pasi Kankkunen ymmärtää, jos kuluttaja ostaa halvempaa tuontimarjaa, mutta jos haluaa kotimaisesta marjasta saadun hyödyn – työn ja rahan – jäävän Suomeen, kannattaa suosia kotimaista.
Välillä tuttu asiakas noutaa pakastealtaasta vadelmarouhetta, jota hän sanoo nauttivansa jogurtin kanssa.
– Yritämme pärjätä suomalaisten viljelijöiden, marjankerääjien ja kaikkien kanssa, ja tehdä työtä säädettyjen lakien ja säännösten mukaan.
Lisätietoja:
Saimaan Marjamarkkinointi Oy, Pajatie 26. Avoinna arkisin 9.00-15.00. +358504357498. www.saimaanmarja.fi




%20300x250px.png)