top of page

Saimaan vesistörakentajat oy:n Apukka alus hoitaa raskaammatkin tavarakuljetukset perille.

  • Uusi Saimaan toimitus
  • 28.4.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Yhtiö tekee myös kokonaisvaltaisesti mökkien rakennusprojektit, terassit, kulkusillat ja rantapatiot.


Aluksen nosturilla voi nostaa lautan kannelta 16 metrin päähän tonnin painoisen lastin, kuten hirsi- tai lautanipun.
Aluksen nosturilla voi nostaa lautan kannelta 16 metrin päähän tonnin painoisen lastin, kuten hirsi- tai lautanipun.

Jäät lähtevät ja laiturit tulevat, tai sitten paikallaan olevia kunnostetaan. Pian 14 vuotta laitureita asentanut Jani Puurtinen Savorak-laiturista kertoo tuona aikana laitureissa tapahtuneen muutoksia niin materiaalin, koon kuin muodonkin suhteen. Suuriakin kokonaisuuksia tehdään, mutta perinteisille, pienemmillekin on edelleen tilausta.

– Laitureita käsitellään ja valmistetaan nykyään ekologisesti esimerkiksi hiilletystä puusta.

Laituria hankkiessa Puurtinen käy katsomassa paikan päällä mihin tarkoitukseen laituri tulee, arvioi vallitsevat olosuhteet, kuten millaiset tuulet ja jäärasitukset paikassa vallitsevat.

– Sen mukaan suunnitellaan paikkakohtaisesti laituri ja sen ankkurointi asiakkaan toiveiden mukaan.

Saimaan vesistörakentajat oy:llä on seilannut toista vuotta Saimaalla Savonlinnaa kotisatamana pitävä Apukka-alus, jonka avulla voi suorittaa vesistökuljetukset asiakkaan tarpeiden mukaan. Jokainen kuljetusprojekti räätälöidään asiakkaalle alusta loppuun.

– Suurin käyttötarkoitus on tavarakuljetukset saarikohteisiin, kuten mökkipaketit, kaivinkoneiden vientiä ja umpisäiliöiden tyhjennyksiä, joissa otetaan kyytiin imupalvelun auto sekä pienten ruoppausten tekoa. Lautassa on hydrauliset jalat, joilla saadaan lautta pohjaan kiinni aina kuuteen metriin saakka.


Apukka aluksen erikoisuutena on keskellä sedimentti porausreikä, jonka avulla voi kannen läpi turvallisesti tutkia järven pohjaa, tehdä koeporauksia ja ottaa näytteitä.
Apukka aluksen erikoisuutena on keskellä sedimentti porausreikä, jonka avulla voi kannen läpi turvallisesti tutkia järven pohjaa, tehdä koeporauksia ja ottaa näytteitä.

Nosturilla voi nostaa lautan kannelta esimerkiksi 16 merin päähän tonnin painoisen lastin, kuten hirsi- tai lautanipun. Lautan kantavuus on 35 tonnia. Matalan syväyksen ja pituuden ansiosta sillä pääsee lähelle rantaa, nosturin hoitaessa tavarat turvallisesti maihin.

– Erikoisuutena lautassa on keskellä sedimentti porausreikä, jonka avulla voi kannen läpi turvallisesti tutkia järven pohjaa, tehdä koeporauksia ja ottaa näytteitä.

Saimaan vesistörakentajat tekevät myös kokonaisvaltaisesti mökkien rakennusprojektit, terassit, kulkusillat ja rantapatiot. 

Jani Puurtinen käväisi keväällä Venemessuilla Helsingissä esittelemässä Savorak-laitureita ja kertoo sen perusteella laitureiden kysynnän olevan hyvän. Informaatioiskut Apukka aluksesta tuntuivat myös menevän hyvin perille.

– Olemme tehneet Savonlinnan kaupungin kanssa paljon yhteistyötä, joka tulee varmaankin myös laajenemaan.

Puurtinen muistuttaa, että nyt on H-hetki, jos aikoo ajoissa saada laiturin asennetuksi kesäksi.

– Uutuutena olemme lanseeranneet paljon kysyttyä, pyöreää laituria kuluttuja-asiakkaille, hän kertoo laitureiden uusista tuulista.

– Savorak-laituri on ekologisesti rakennettu, runkorakenne on jämäkin ja ne on tehty kestämään, tietää reippaasti yli 1000 laituria asentanut Puurtinen. 


Saimaan Vesistörakentajat oy Puhelin: 040 7592995

Sähköpostiosoite: jani.puurtinen@savontahti.com

VENE 2 Artikkeliboksit (Tietokone & mobiili) 300x250px.png
bottom of page