top of page

Globaali pianokilpailu käynnistyy Savonlinnan Riihisaaressa elokuussa

  • Eira Kotoneva
  • 5.8.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 7.8.

Pianisti Ralf Gothóni oli opettamassa Shanghaissa 2022, kun hän viimein sai mahdollisuuden toteuttaa pitkään miettimänsä idean erilaisesta pianokilpailusta: kilpailusta, joka kokonaisvaltaisesti mittaisi soittajan eri osaamisalueita. Näin sai alkunsa Shanghai International Musician Competition. ”Olin jo pitkään suunnitellut kilpailua, jossa tuotaisiin esille pianonsoiton holistisuutta; soittajan on osattava soittaa yksin, ryhmässä ja yhteistyössä laulajan kanssa”, kuvaa Gothóni kilpailun ideaa.

Kilpailu avattiin tammikuun alussa ja hakijoista karsittiin 32 pelkästään papereiden perusteella kilpailun ensimmäiseen osaan. Ensimmäisessä osassa kilpailijoilta kuullaan videoesitykset, jotka striimataan ympäri maailmaa ennakkotiedoista poiketen Riihisaaresta, ei siis Kulttuurikellarilta, käsin elokuussa 20.–24. Tuomarit istuvat eri puolilla maailmaa ja kilpailijoita on kuudestatoista eri maasta, Suomea ja koko Pohjoismaita kisassa edustaa Kiia Nordlund ja Ranskasta on mukana peräti seitsemän osanottajaa.


Riihisaaren session päätteeksi kilpailijoista valitaan 16 ensimmäiseen varsinaiseen osakilpailuun Shanghaihin, missä kilpailijat soittavat kamarimusiikkia kahdestaan joko sellistin tai viulistin kanssa. Tästä eteenpäin kilpailua jatkaa kahdeksan parasta kisan seuraavaan vaiheeseen, missä pianisti esiintyy yhdessä laulajan kanssa. Finaaliin pääsee neljä parasta ja loppuhuipennuksessa kuullaan Mozartin konserttoja, joissa kilpailija toimii sekä solistina että kapellimestarina orkesterille. Kilpailun menestyjiä odottaa paitsi konserttikutsuja myös silkkaa rahaa, finalisteille on luvassa 21 000 €, 16 000 €, 14 000 € ja 8 000 €.


Ralfin lisäksi tuomaristossa istuu 8 muuta arvostettua muusikkoa, Suomesta mukana on myös Okko Kamu. Ralf Gothónilla on voimakas savonlinnalainen tausta; hän on toiminut Savonlinnan Oopperajuhlien johtajana 1984–1987 ja hän on ollut myös Savonlinnan Musiikkiakatemian johdossa.


Samoin kuin Gothónilla niin myös Savonlinnalla on merkittävä suhde Kiinaan. ”Olin ensimmäisen kerran Kiinassa 1986 ja siitä lähtien olen kutsunut kiinalaisia esiintymään ja opettamaan Savonlinnaan. Toimin oopperajuhlien taiteellisena johtajana 1980-luvulla ja osittain sen sekä Pentti Savolaisen ansiosta ohjelmistossa oli vuonna 1988 Madame Butterfly ja Carmen Pekingin oopperan toimesta”, Gothóni kertaa ja jatkaa ”Olin järjestämässä myös ensimmäisiä Pekingin musiikkijuhlia ”Forbidden City Music Festivalia, yhdessä silloisen vaimoni Ailan ja Timo Auvisen kanssa ja juhlat olivat iso ponnistus paitsi meiltä niin kiinalaisilta yhteistyökumppaneiltamme. Juhlien perinne jatkuu Pekingissä edelleen”.


Gothóni halusi järjestää holistisen kilpailun, että pianistit heräisivät siihen, että pelkkä pianon soittaminen ei riitä: ”Ollakseen kokonaisvaltainen muusikko pianistin on voitava soittaa hyvin paitsi yksin niin myös partnerien ja orkesterin kanssa. Myös runouden ja musiikin yhtäaikainen ymmärtäminen on hyvälle pianistille ensiarvoisen tärkeää. Muusikkona oleminen on siis kokonaisvaltainen prosessi ja elämäntapa”.


VENE 2 Artikkeliboksit (Tietokone & mobiili) 300x250px.png
bottom of page